Som vi alle er klar over, har den aktuelle corona-krise for en tid ændret vores samfund fuldstændig. Sociale medier er dét mødepunkt vi mennesker stadig har som fælles mulighed, når samfund verden over er i lock down. Folk bruger de sociale medier mere end nogensinde til at dele følelser, oplevelser og information i denne globale krise. Ifølge Twitter deles COVID-19 relaterede tweets hvert 45 millisekund, og #COVID19 er nu det mest anvendte hashtag i 2020 med et peek på næsten 20 millioner tweets den 13. marts.

 

Samtale er altid relevant

I en krise som denne kan det være svært som virksomhed at vide, hvornår og hvordan man skal tilpasse sine marketingstrategier. Der er ingen, der har lyst til at optræde upassende eller respektløst ved bare at fortsætte business as usual fx på de sociale medier, og man kan blive nødt til at udskyde eller annullere projekter. Vær opmærksom på de udfordringer dine kunder står i og sørg for at indholdet af dine posts er relevant og passende.

 

I orkanens øje

Det handler om relevans. Nogle produkter eller ydelser kan overleve i en turbulent tid som denne, mens rigtig meget bare falder væk, fordi det er blevet irrelevant i denne sammenhæng. Hvis du har et godt produkt, som bare ikke har den store relevans i en krise som denne, må du overveje, om du kan fastholde din virksomheds synlighed ved at bidrage positivt på en eller anden måde.

Forsøg ikke at spinde guld på den globale krise

Hvis din virksomhed bliver nødt til at gå i dvale under krisen, kan det være en god ide at lave et kort up date på de sociale medier, både for at udtrykke medfølelse og samtidig gøre opmærksom på, hvilken situation virksomheden står i lige nu. Fasthold virksomhedens moralske kompas og forsøg for alt i verden ikke at spinde guld på krisen ved at gøre ting, man ikke ville gøre ellers.

Vær opbyggelig

Vi kan alle udvise empati og forståelse for hinanden, fordi vi er sammen om at opleve denne globale krise. Vær autentisk og relevant, når du henvender dig til dine følgere. Der er ingen grund til som virksomhed at spille på den frygt og ængstelse, som lever blandt folk lige nu, tværtimod, forsøg at skabe håb og appeller til samfundssind, også selvom det ikke nødvendigvis gavner din forretning.

Inddrag dine følgere

Vi er måske socialt distancerende lige nu, men som mennesker længes vi efter relationer. I en global krise som den vi står i nu, er det samfundssind og medfølelse, der er i højsædet, ikke vækstrater og bundlinjer.

Som virksomhed er det vigtigt at gøre, hvad man kan for at støtte sine kunder, og det man bl.a. kan gøre er at være aktiv og synlig på de sociale medier, at vise mennesket bag virksomheden.